رنگ ها و نماد ها

رنگ ها و نماد ها

روانشناسي رنگ ها و نمادها معني و مفهوم رنگ ها: رنگها بر عادت هاي خريد مردم نيز تاثير مي گذارند. قرمز متمايل به نارنجي سياه و آبي سير خريداران را به خود جذب مي كنند. صورتي، آبي متمايل به خاكستري آبي روشن و آبي تيره خريداران پولدار را به خود جلب مي كنند. صورتي كمرنگ و آبي آسماني افراد آرام و مطيع را به خود جذب مي كنند.
1399/3/29
0 نظر

روانشناسي رنگ ها و نمادها معني و مفهوم رنگ ها: رنگها بر عادت هاي خريد مردم نيز تاثير مي گذارند. قرمز متمايل به نارنجي سياه و آبي سير خريداران را به خود جذب مي كنند. صورتي، آبي متمايل به خاكستري آبي روشن و آبي تيره خريداران پولدار را به خود جلب مي كنند. صورتي كمرنگ و آبي آسماني افراد آرام و مطيع را به خود جذب مي كنند. در اينجا با معني و مفهوم رنگ ها و نيز تاثير آنها در حالت ها فعاليت ها و احساس انسان و بسته بندي غذاها آشنا خواهيد شد. ارغواني ارغواني نشانه ي تشريفات و شكوه است. در بعضي از كشورهاي غربي اين رنگ نشانه ي دلتنگي براي ميهن است. رنگ ارغواني بيشتر مورد توجه كودكان به خصوص دختر بچه ها است. اگر چه اين رنگ در بعضي از كشورها دلالت بر سوگواري و مرگ نيز دارد ولي در بسياري از فرهنگ ها نشانه ي نجابت و شرافت است. اين رنگ چون كمتر در طبيعت ديده ميشود استفاده از آن در طراحي بسته بندي غذاهاي دريايي بايد با احتياط انجام شود. لئوناردو داوينچي معتقد بود كه رنگ ارغواني ميتواند قدرت تفكر انسان را تا ۱۰ برابر افزايش دهد. اين رنگ قدرت تخيل را در كودكان افزايش مي دهد. در كشورهاي مسيحي رنگ ارغواني به معناي ثروت و توان گري است. در چين رنگ ارغواني يك رنگ بد يمن و بد اقبال است. بنفش رنگ بنفش در بسياري از فرهنگ ها به معني رنج و همدردي است. استفاده از اين رنگ در طراحي بسته بندي مواد غذايي و دريايي توصيه نمي شود. در ژاپن رنگ هاي طلايي سفيد ارغواني نقره اي و صورتي دلالت برخوشبختي و كيفيت خوب محصول دارد. در پاكستان رنگ هاي سبز و نارنجي مورد علاقه ي مردم است و استفاده از اين رنگ در طراحي بسته بندي مواد غذايي و دريايي توصيه مي شود. در ايران رنگ هاي سفيد، سبز و قرمز كه رنگ هاي پرچم ملي است در طراحي بسته بندي مواد غذايي ارجحيت دارند. در سنگاپور رنگهاي قرمز، قرمز و نارنجي و قرمز و سفيد دلالت بر موفقيت و خوشبختي دارد. در انگلستان و فرانسه رنگ هاي سفيد، قرمز و ارغواني مورد علاقه ي مردم است. در آلمان و بلژيك رنگهاي زرد و قرمز و در دانمارك و كانادا و اتريش رنگ هاي سفيد و قرمز ارجحيت دارند. در فنلاند و يونان رنگ هاي سفيد و بنفش و در نروژ و هلند رنگ هاي سفيد، قرمز و بنفش مورد علاق هي مردم هستند. در ايتاليا و بلغارستان رنگ هاي سفيد، سبز و قرمز مورد اقبال عموم واقع شده اند. در ايرلند رنگهاي سفيد، سبز و نارنجي و در اسپانيا رنگهاي زرد و قهوه اي مورد توجه مردم قرار دارند. مردم روسيه به رنگ هاي سفيد، آبي آسماني و نارنجي توجه مي كنند. رنگ قرمز قرمز نشانه ي عشق، خطر، نيرو و نشاط است. قرمز انرژي دهنده و محرك بسيار نيرومندي است. با ديدن رنگ قرمز تپش قلب و فشار خون افزايش مي يابد. كودكان اغلب به رنگ قرمز علاقه دارند. در چين رنگ قرمز نشانه ي جشن و خوشبختي است و در بسياري از مراسم فرهنگي از آن استفاده مي شود. در اين كشور قرمز رنگ خلوص و پاكي است. در بسياري از پرچم هاي كشورها اين رنگ ديده ميشود. در غرب قرمز نشانه ي خوش اقبالي است. قرمز در كنار ساير رنگ ها معناي متفاوتي دارد. در آمريكا قرمز و سبز نشان كريسمس است. در بسياري از فرهنگ هاي شرقي قرمز در كنار سفيد به معناي خوشحالي است. در آمريكا چنانچه قرمز در كنار صورتي قرار گيرد دلالت بر روز عشق ورزي دارد. در سنگاپور رنگ قرمز به معني موفقيت و خوشحالي است. رنگ زرد قرآن كريم رنگ زرد روشن را رنگي شادي بخش ناميده است ( بقره : ۶۹). زرد اعصاب را تقويت كرده و توانايي ذهنيت برتر را به تحريك وا ميدارد. زرد اعصاب حركتي را فعال و در عضلات انرژي توليد مي كند. زرد در بيش تر كشورها مفهوم خوشحالي و مطلوب بودن را دارد. در آسيا رنگ زرد نشانه ي تقدس و پرهيزكاري است. در كشورهاي مسيحي زرد نشانه ي نور خورشيد و دانايي است. در مالزي كه جمعيت آن مخلوطي از مالايي ها هندي ها و چيني ها است رنگ زرد دلالت بر خاندان پادشاهي دارد و طلايي نشانه ي عمر زياد است. در سنگاپور از رنگ زرد در طراحي بسته بندي غذاها نبايد بهره گرفت. كاربرد بيش از حد زرد در بسته بندي مصرف كننده را از محصول دور ميكند. رنگ نارنجي نارنجي نشانه ي گرمي، اشتياق و علاقه ي زياد و جديت در كار است. اين رنگ دستگاه عصبي را تحريك مي كند و محرك اشتها است. رنگ نارنجي حافظه را تحريك مي كند. اين رنگ اثر شديدي در جذاب كردن و فروش محصولات غذايي و دريايي دارد. رنگ نارنجي هم چنين بيانگر كيفيت عالي محصول است. جوانان بيشتر از ساير گروه هاي جامعه به اين رنگ توجه ميكنند . در مذهب پروتستان به رنگ نارنجي توجه مي شود.اين رنگ در هند و مكزيك رنگ مورد علاقه ي مردم است. در آمريكا كالاهاي ارزان قيمت به رنگ نارنجي هستند. در بعضي ازفرهنگهاي شرقي نارنجي نشانه ي تجمل و نيز نعمت و بركت است. روانشناسي نمادها در فرهنگ های مختلف نمادها نيز مانند رنگ ها تاثير زيادي بر روان آدميان دارند. بعضي از نمادها مفهومي جهاني دارند. بسياري ديگر از نمادها در فرهنگ هاي مختلف داراي قدمت بوده ومفاهيم متفاوتي دارند. در چين بامبوي سبز نشاندهنده ي ميانسالي و كهنسالي است و درج آن در بسته بندي به معناي مناسب بودن براي اين گروه سني جامعه است. موج به معناي نظم و انضباط است و وجود آن در برچسب موادغذايي و دريايي به معناي دقت انجام شده در توليد محصول است. خرس نمادي از قدرت زياد و زنبور نشانه ي صنعت گري و توان گري است. نماد ماهي كپور در بسته بندي غذاهاي دريايي به معناي آرزوي موفقيت و كاميابي است. ابر نشانه ای از آينده ی خوب است به خصوص اگر چند ابر در كنار هم قرار داده شود. اژدها مرغوبيت و سلامت محصول را بيان مي كند. عقاب مظهري از قدرت و با كيفيت بودن محصول است. فيل قدرت و هوشياري را نويد مي دهد. اسب مظهر قدرت و سرعت است. نشان ماهي در بسته بنديها اشاره به تندرستي و وفور نعمت است. دو ماهي چسبيده به هم از طرف سر نمادي از بركت و باروري است. اين نشان نماد مذهبي بودايي ها نيز ميباشد. ماهي قرمز نشانهي فرآواني است. در كشورچين شكوفه ی ماگنوليا نشانه ی زيبايي و اميد به زندگي است. گل رز جواني و ببر مظهر شجاعت و جسارت است. شمشير نماد نابودي بدي ها است و درج آن در بسته بندي به معناي شفابخش بودن محصول است. گلدان نمادی از صلح و آرامش است. در كره ماهي به معناي نظم و انضباط است و استفاده از آن به معناي توليد محصول در شرايط كنترل شده است. در مسيحيت ماهي يك نشان مذهبي است و در كشورهاي مسيحي به آن توجه مي شود. خفاش در شرق آسيا نمادي از آينده ي خوب است. در هند گاو نماد مقدسي است و نبايد در بسته بندي مواد غذايي و دريايي درج شود. در اين كشور نيلوفر آبي نشان دهنده ی زيبايي است. در ژاپن شكوفه ی گيلاس نماد محبوب در بين مردم است ولي گل داوودي دلالت بر خانواده ی امپراتور دارد ونبايد بر روي برچسب ويا بسته بندي چاپ شود. در اين كشور ميخك سفيد نشانه ي مرگ است. در كشورهاي اسلامي خوك نشان ناپاكي و حرام بودن غذاي بسته بندي شده است. در ايران خورشيد نماد روشنايي و نور خدايي است و شير نمادي از قدرت است كه هزاران سال مورد توجه مردمان اين كشور بوده است. همچنين شير شمشير به دست مظهري از قدرت حضرت علي (ع) اسدالله و ذولفقار علي (ع) است كه مورد توجه شيعيان ايران در چند صد سال اخير واقع شده است. ايرانيان ساكن در كشورهاي ديگر به نمادهاي ياد شده بيشتر توجه مي كنند. در سنگاپور لاك پشت نماد كثيفي و شيطان است در حالي كه در بعضي از كشورها مظهر پاكدامني و نجابت است. مار نماد مسموميت و جهنم است. از درج آن روي بسته هاي مواد غذايي و دريايي بايد اجتناب كرد. در تايوان فيل نماد قدرت است و استفاده از آن در برچسب / بسته بندي غذاها به خصوص غذاهي دريايي توصيه شده است. در تايلند فيل نمادي ملي است و نبايد روي بسته بندي غذاها درج شود. صليب نمادي از مسيحيت و كشورهاي مسيحي است. هلال ماه و ستاره نمادي از دين اسلام است و وجود آن بر روي بسته بندي نشان دهنده ي حلال بودن غذا و يا توليد در شرايط توصيه شده ي اسلام است. در سال های اخير از مهر دايره ای شكلي كه در وسط آن عبارت حلال و در حاشيه ی آن عبارت halal وجود دارد استفاده مي شود. در كشورهاي عربي شتر نمادي از استقامت وپايداري است و درج آن در بسته بندي مواد غذايي حاكي از آن است كه محصول در يك كشور عربي توليد شده است. خرما مظهري از زيبايي و كاميابي ا ست. عقاب سفيد نماد كشور آمريكا است و نشانه ي قدرت و ذكاوت است. در اين كشور پر به معني صلح و دوستي است. در كشورهاي غربي قورباغه نشان خوشي و خوشحالي و قو نماد فريب كاري و رياكاري است. گربه نماد آزادي و اشتياق و مورچه نشان دانايي و اعتماد است.همچنين لنگر به معني اميد و ثابت قدمي است. در اين كشورها از نشان قو در بسته بندي مواد غذايي و دريايي نبايد استفاده شود. در اسپانيا گل زعفران به معناي بركت و فراواني است. دلفين در كشورهاي غربي نمادي از امنيت و شادي است. درج اين نماد روي بسته بندي به معناي سالم بودن محصول و نشاط آور بودن آن است. درخت سرو مظهر فساد ناپذيري است. استفاده از اين نماد در برچسب ويا بسته بندي غذاها نشان دهنده ي عمر و ماندگاري بالاي محصول است. سيب نشانه ي صلح و دوستي در بسياري از كشورها است. در فرهنگ شيعه سيب نمادي از معنويت حرم امام حسين (ع) و شهداي كربلا (ره) است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر